Chiang Rai, Golden Triangle en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisette Berg - WaarBenJij.nu Chiang Rai, Golden Triangle en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisette Berg - WaarBenJij.nu

Chiang Rai, Golden Triangle en Chiang Mai

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

14 Mei 2016 | Thailand, Chiang Mai

Hallo mensen,

Ik liep een beetje achter met mijn blog. Op zich een goed teken. Ik heb me ook prima vermaakt. Hier het verslag van de laatste 3 dagen.

12 mei Sukhothai national park naar Chiang Rai

Vandaag weer wat 'tempelvitaminen'. Het bezoek aan Sukhothai national park deden we per fiets. Er doorheen lopen was net wat te ver.
Een paar tempels bekeken. Die zijn in de 13e eeuw gemaakt. Ik heb veel geleerd van de gids. Te veel om op te noemen.
Als laatste in dit park bezochten we het beeld van de koning die het Thaise alfabet heeft geschreven.
In de namiddag naar Chiang Rai gegaan. Onderweg nog gestopt bij een hele grote liggende 'maandagBoeddha' en een kleinere Boeddha.
' s avonds lekker gegeten in ons eigen 'huisje'. Dit keer 2 nachten verblijven in een vakantiepark.

Vrijdag 13 mei naar Hmong bergstammen in Wong Kiew Kan.
Met de pick-up omhoog gebracht. De gids spreekt Thai tegen onze gids en vertelt over het dorp. We zijn naar de hut van de medicijnman gegaan. Hij is 53 jaar, maar ziet er veel ouder uit. De meeste bergstammen zijn katholiek. Er worden hele rituelen uitgevoerd wanneer iemand ziek is. Er werd een gong en allerlei andere materialen tentoongesteld. Wanneer mensen overlijden kun je bij de medicijnman speciaal papier kopen, en hierop je wens aan de overledene tekenen. Dat kost ook nogal wat. Stel je wenst iemand een airco toe in de hemel, dan kun je dit dus op dat heilige papier zetten en verbranden in de schoorsteen. De geest zorgt ervoor dat de overledene dit dan krijgt. Daarna een pre school bezocht. Kids tot een jaar of vijf. Ook drie 'boefjes' gezien. Filmpje staat op Facebook.
In de namiddag heerlijk genoten van een Thaise massage in Chiang Rai en daarna lekker gegeten in een van de restaurantjes vlak bij de markt. Toen brak de hemel open. Enorm veel regen en onweer gehad. Lekker afgekoeld! Met de tuk tuk weer terug naar het huisje.

14 mei 3 Golden Triangle, Opiummuseum en tempel Wat Rong Khun
Vandaag door de bergen met de bus. Op zich al een beleving. Bij het drielandenpunt aangekomen eerst een hoge trap op. Boven is nog een tempel. De landen Laos, Myanmar (Birma) en Thailand vormen het drielandenpunt. Vroeger is hier veel opiumhandel geweest. In deze regio werd ook veel papaver verbouwt. De welbekende 'poppy's'. Uiteraard hebben hier veel drugsoorlogen gewoed. Kort na her bezoek drielandenpunt, het Opiummuseum bezocht. Dat maakt wel indruk! Men laat zien wat het met de omgeving gedaan heeft en de drugsverslaving met je doet. De koningin-moeder heeft een project gestart om de plaatselijke bevolking een andere broodwinning te geven dan alleen het verbouwen van poppy's. De drugshandelaren verder hierdoor ook verdreven. De stammen werd een andere skill geleerd zoals bijvoorbeeld gewassen verbouwen. De vrouwen met name handwerk om te verkopen. Super!
Na de lunch richting Chiang Rai gereden. Aan de zuidkant is de witte tempel. Deze is ontworpen door Chalermchai Kositpipat in 1997. Wat Rong Khun is gebouwd in een witte kleur om de reinheid van Boeddha weer te geven. Met witte mozaïek wordt de wijsheid van Boeddha weerspiegeld. Het leuke is dat de muurschilderingen van heel recente gebeurtenissen en bekende zaken zijn. Zoals de aanslag op de twin towers in NY en Spider man en de Matrix. Zelfs een minion gezien op de muur.
Naar verwachting zal de bouw van het complete tempelcomplex pas rond 2070 volledig afgerond zijn. Het volledige complex zal dan uit negen gebouwen bestaan, waarbij ieder gebouw een eigen betekenis heeft. Heel indrukwekkend en imposant!
Hierna weer dik 3 uren in de bus om naar Chiang Mai te komen. Wat een stad! Heel mooi en netjes, en groots opgezet. Je ziet hier ook op veel gebouwen van die grote lichtreclames. Van die hele grote t.v.'s op de wanden van de gebouwen. In Bangkok was dit ook wel, maar wanneer je op de 11e etage van her hotel zit vallen de hoeveelheid borden op.
Vanavond nog naar het Khantok diner geweest. Dat was genieten. Kijken naar de lokale dansen en ondertussen heerlijk Thais en Kantonees gegeten. Je zit ook aan een tafel, maar de tafel staat in een kuil. Je zit dus eigenlijk met je benen in een zitkuil. Hele leuke avond gehad! De foto's spreken voor zich...

Morgen gaat we een olifantenpark bezoeken!

Tot later!